Studenac akceleruje svou růstovou akviziční strategii

Společnost Studenac, která patří do portfolia Enterprise Investors a je aktuálně nejdynamičtěji rostoucí sítí supermarketů v Chorvatsku, ohlásila akvizici maloobchodní sítě Lonia, která provozuje 300 prodejen.

  • Akvizice je součástí ambiciózní růstové strategie společnosti Studenac s cílem stát se největším provozovatelem sítí menších lokálních supermarketů v jadranském regionu.
  • Hodnota transakce nebyla zveřejněna.

Lonia Trgovina je síť 300 maloobchodních obchodů s potravinami aktivní v pevninském Chorvatsku. Sedmdesát pět prodejen provozuje v Záhřebu a okolí, kde má Studenac jen několik obchodů. Akvizice této sítě vhodně doplňuje geografické pokrytí chorvatského trhu a mění společnost Studenac v plnohodnotného celonárodního hráče s nejvyšším počtem supermarketů.

Společnost Enterprise Investors koupila Studenac v srpnu 2018. V té době provozoval více než 380 obchodů, z nichž většina se nacházela na pobřeží a ostrovech s centrem v chorvatském regionu Dalmácie. V následujícím období společnost Studenac začlenila do své sítě pět větších akvizic – Istarski Supermarketi a Sonik v roce 2019, Bure v roce 2021 a Pemo a Lonia v roce 2022. Kromě toho se jí podařilo získat několik menších hráčů. Akvizicemi v celkové hodnotě 120 milionů eur přidala společnost Studenac do své sítě až 595 obchodů. Společnosti se dařilo růst i organicky a má v plánu letos otevřít 100 nových obchodů. Koupí sítě Lonia se zvýší počet obchodů v síti Studenac na více než 1050, a to s celonárodním pokrytím. Vedoucí postavení společnosti na trhu potvrzují i silné finanční výsledky společnosti. Její tržby by v roce 2022 měly překonat 500 milionů eur.

„Jsem velmi hrdý na výsledky dosažené tvrdou prací, kterou jsme já osobně a náš tým vložili do tohoto projektu. Když jsme v roce 2018 Studenac přebírali, měli jsme ambiciózní plán být jedničkou na chorvatském trhu. Trvalo nám tři roky, než jsme se stali největší sítí lokálních supermarketů v regionu. Jsme značka, která kromě turistů, navštěvujících jadranský region, oslovuje na každodenní nákupy i mnohé Chorvaty,“ říká Michał Seńczuk, generální ředitel společnosti Studenac.

„Do odvětví maloobchodu s potravinami v Chorvatsku jsme investovali více než 260 milionů eur a plánujeme v tom pokračovat. Potěšily nás výsledky, kterých dosáhl Michał Seńczuk se svým týmem a jsme přesvědčeni, že společnost bude růst i v následujících letech,“ uvedl partner Enterprise Investors Michał Kędzia, který je za investici zodpovědný. „Do Studenace jsme přinesli kvalitativní i kvantitativní změny. Studenac je nyní síť, kde můžete pohodlně nakoupit každodenní zboží, vychutnat si kávu a občerstvení s sebou, vyzvednout zásilky a zaplatit své účty. Kvalitu lokálních nákupů v obchodě, který má zákazník nejblíže, jsme jednoznačně posunuli na vyšší úroveň,“ dodal Michał Kędzia.